Wybierz województwo

Szukaj

Dodaj swoją firmę do katalogu na portalu terenowe-auta.pl i dotrzyj do tysięcy miłośników i posiadaczy samochodów terenowych w Polsce!

Typ dnia
MOTORPOL VW Volkswagen Wrocław Touareg
ul. Piękna 21
50-505 Wrocław
tel. 697 808 918
e-mail: lubnicki@motorpol.pl
Katalog warsztatów i sklepów

mapa

zachodniopomorskie pomorskie warminsko-mazurskie lubuskie wielkopolskie kujawsko-pomorskie dolnoslaskie podlaskie mazowiecke lodzkie opolskie slaskie lubelskie swietokrzyskie malopolskie podkarpackie
Losowe zdjęcie
Chmura tagów

Kupujemy terenówkę – poradnik

Jeśli chce się kupić samochód terenowy, warto zdobyć pewną wiedzę na ten temat, aby w salonie nie dać się zwieść bojowemu wyglądowi niektórych modeli. Na co zwracać uwagę i o co pytać sprzedawcę, jeśli planujemy nabyć auto do jazdy w terenie?

Coraz większa popularność samochodów terenowych i rosnące zainteresowanie zabawą w off-road nie idzie w parze z ofertą producentów. Samochody stają się z generacji na generację coraz bardziej szosowe. Tylko uznane i doświadczone w tej dziedzinie marki sprzedają jeszcze samochody dobrze radzące sobie na bezdrożach.

Do takich marek należą m.in. te, które wchodzą w skład grupy dilerskiej PGD. Nissan i Mitsubishi to jedni z najbardziej doświadczonych producentów terenówek na świecie. Suzuki, choć niepozorne, od wielu lat oferuje niezwykle dzielne w trudnych warunkach samochody.

Rodzaj samochodu – w zależności od potrzeb

Jeśli nie zależy ci na jeździe w trudnym terenie, a jedynie na okazjonalnym pokonaniu leśnej czy polnej drogi i dobrej trakcji w warunkach zimowych, nie kupuj samochodu terenowego. W zupełnościwystarczy SUV lub mniejszy crossover. O takich samochodach pisałem już w serii SUV-em po bezdrożach. Znajdziecie tam porady dotyczące zakupu i eksploatacji takich samochodów poza drogami utwardzonymi.

Samochody terenowe w pełnym znaczeniu tego słowa, czyli takie, które konstrukcyjnie przystosowano do jazdy terenowej i wyposażono seryjnie w napęd na cztery koła z reduktorem, można podzielić na trzy główne grupy:

  1. Pick-upy
  2. Samochody terenowe
  3. Samochody wielozadaniowe

Wybór odpowiedniego auta jest bardzo ważny, ponieważ różnice pomiędzy nimi mogą być ogromne. Na rynku łatwo zaobserwować trend do kupowania przez przedsiębiorców samochodów typu pick-up, które – owszem – doskonale spełniają swoje zadania, ale nie zawsze idealnie sprawdzają się w roli samochodu rodzinnego.

Jeśli chcesz kupić pick-upa, który tak naprawdę nie jest ci potrzebny, radzę sprawdzić dwie rzeczy:

a) Porównaj komfort podróżowania na tylnej kanapie 4-drzwiowym pick-upem z dużym SUV-em lub samochodem terenowym, np. Mitsubishi Pajero.

b) Upewnij się, czy rzeczywiście korzystanie z przestrzeni ładunkowej na co dzień będzie praktyczne i wygodne. Wyobraź sobie, że 4-osobowa rodzina jedzie na zakupy i używa skrzyni, aby zostawić w niej torby z żywnością i ubraniami. Pomijam fakt, że taka skrzynia musi być zabudowana.

Ford Ranger – nowy lider?

Oczywiście pick-up ma swoje zalety, które w niektórych przypadkach są nieocenione. Świetnie sprawdza się do przewozu przedmiotów o dużych gabarytach, brudnych, np. materiałów budowlanych, a także dużych psów.

Co ciekawe, nawet pick-upy można podzielić na dwa rodzaje. Wyróżniamy pick-upy użytkowe, wyposażone spartańsko i jednocześnie dużo tańsze oraz pick-upy wielozadaniowe, przystosowane do przewozu we w miarę komfortowych warunkach minimum 4 osób. Zwykle producenci oferują jeden model w dwóch wariantach, np. Mitsubishi L200. Jednak Nissan proponuje dwa różne modele: NP300 i Navara.

Drugą grupą terenówek są samochody zaprojektowane niemal wyłącznie z myślą o jeździe w terenie. Takich aut na rynku jest już bardzo niewiele. Poza egzotycznymi modelami mało znanych producentów lub producentów niszowych są w Polsce właściwie tylko trzy modele stricte terenowe. Są to Jeep Wrangler, Land Rover Defender i Suzuki Jimny.

Ten ostatni dostępny jest w salonach PGD w dość atrakcyjnej cenie, ale zakup takiego auta musi być starannie przemyślany. Po pierwsze Jimny jest samochodem bardzo małym i w kategoriach drogowych można go stawiać na równi z miejskimi autkami, takimi jak Suzuki Swift czy Nissan Micra. Po drugie jego klasyczna, spartańska konstrukcja sprawia, że używanie samochodu poza miastem i terenem będzie niekomfortowe i nieekonomiczne.

Ogromną zaletą modelu Jimny jest jego niesamowita dzielność terenowa. W ofercie PGD nie ma drugiego samochodu, który tak dobrze sprawuje się w trudnym terenie.

Do trzeciej grupy należą samochody wielozadaniowe. Są to samochody terenowe z nadwoziem typu kombi, zamknięte, które pod względem przestronności, poziomu wyposażenia, prowadzenia na szosie i dynamiki nie różnią się od typowych dużych SUV-ów. Górują natomiast nad takimi autami właściwościami terenowymi dzięki zastosowaniu klasycznego układu napędowego i reduktora.

Do takich samochodów zaliczają się Mitsubishi Pajero i Nissan Pathfinder. Są to samochody komfortowe, przestronne, a jednocześnie dobrze spisujące się poza szosą. Biorą górę nad pick-upami – zapewniają przynajmniej czterem pasażerom bardzo dobre warunki podróżowania i mają normalny bagażnik.

Podsumowanie

Jeśli zależy ci na przewozie towarów, przedmiotów o dużych gabarytach lub czegokolwiek innego, czego nie chciałbyś mieć w bagażniku, kup pick-upa. Jeśli ma to być samochód roboczy, niesłużący do przewozu osób, zastanów się nad tańszą wersją z krótką kabiną i uboższym wyposażeniem. To dobry wybór również w przypadku, gdy masz w planach modyfikować go w celu zwiększenia zdolności terenowych. Jeśli chcesz wykorzystywać pick-upa na co dzień lub będzie to jedyne auto w gospodarstwie domowym, wybierz bogatszą wersję z 4-drzwiową kabiną i zamkniętą skrzynią.

Jeśli chcesz używać samochodu na co dzień i podróżować w komfortowych warunkach, a przy tym korzystać z możliwości terenowych, wybierz samochód wielozadaniowy, taki jak Mitsubishi Pajero czy Nissan Pathfinder.

Natomiast jeśli celem jest wyłącznie eksploatacja w terenie przy okazjonalnym wykorzystaniu samochodu do normalnej eksploatacji, zastanów się nad spartańskim Suzuki Jimny lub roboczym Nissanem NP300.

A co w przypadku, gdy chcesz holować przyczepę? Warto spojrzeć w dane techniczne. Im większy uciąg, tym lepiej, ale warto wiedzieć o tym, że nieobciążony pick-up nie będzie idealnym narzędziem do holowania ciężkiej przyczepy.

Wybór modelu

Niezależnie od rodzaju terenówki przy wyborze konkretnego modelu warto mieć na uwadze przeznaczenie auta. Ponieważ mówimy o samochodzie, który ma jeździć głównie w terenie, należy patrzeć perspektywicznie. Mało które auto seryjne dostosowane jest do jazdy stricte terenowej. Na przykład taki banał jak opony może być problemem już na starcie.

Jeśli kupisz samochód z 18-calowymi felgami, możesz mieć trudności ze znalezieniem dobrych opon terenowych w tym rozmiarze. Inna sprawa, że nawet 18-calowe opony terenowe nie dają tak dobrej trakcji jak klasyczne 15- czy 16-calowe. Trzeba zatem zapytać sprzedawcę, czy jest możliwość montażu takich felg albo czy w ofercie producenta są koła z oponami terenowymi.

Pamiętaj przy tym, że im większe koła (średnica) zmieszczą się w nadkolach, tym lepsze perspektywy przy zakupie opon terenowych. Czasami duże tarcze hamulcowe mogą to uniemożliwiać, ale jeśli nie będą problemem, to im większe opony terenowe założysz, tym lepsze będą zdolności samochodu do pokonywania bezdroży.

Warto przejrzeć ofertę akcesoriów do interesującego modelu. Nie wszystkie auta są chętnie poddawane modyfikacjom w kierunku off-roadu, więc producenci akcesoriów nie wytwarzają do nich zderzaków terenowych, bagażników, orurowań itp. Dowiedz się, jak wygląda montaż wyciągarki w konkretnym modelu. Trzeba przy tym pamiętać, że zadanie to ułatwia klasyczna konstrukcja ramowa, jak np. w pick-upach.

Dobrze też zapytać sprzedawcę o wpływ planowanych modyfikacji na gwarancję auta czy o możliwość dokonania takich modyfikacji w autoryzowanym serwisie.

Przy wyborze samochodu terenowego ważne są następujące podzespoły mechaniczne: silnik, skrzynia biegów, reduktor.

Dobrze zastanów się nad wyborem jednostki napędowej. Jeśli samochód ma być eksploatowany w terenie, sprawdź, jaki tzw. mocny dół ma silnik. Jest to właściwość silnika cechująca się natychmiastową reakcją na dodanie gazu już od najniższych obrotów. Jeśli przy ruszaniu łatwo zdusić silnik, nieodpowiednio posługując się sprzęgłem, problem nasili się w terenie na podłożu o dużych oporach toczenia, takich jak na przykład mokry piach. Nierzadko do jazdy w terenie lepsze od diesli są duże silniki benzynowe. Ich wadą, zwłaszcza w terenie, będzie wysokie zużycie paliwa.

Jeśli chodzi o skrzynię biegów, warto zastanowić się nad przekładnią automatyczną, która daje nieporównywalnie większy komfort i ułatwia terenowe zmagania. Trzeba jednak pamiętać, że tylko automat z klasycznym konwerterem momentu obrotowego będzie niezawodny i bezproblemowy. Skrzynie półautomatyczne, bezstopniowe i dwusprzęgłowe nie nadają się do terenowej eksploatacji.

Reduktor to mechanizm, który rozdziela moment obrotowy na osie. Dobrze jest sprawdzić, co konkretnie odpowiada za rozdział napędu pomiędzy kołami przednimi a tylnymi. Najlepsze są rozwiązania najprostsze, czyli dołączana na sztywno oś przednia. Po włączeniu napędu 4×4 jest równy podział siły napędowej pomiędzy osie. Wadą takiej konstrukcji jest brak napędu 4×4 na nawierzchniach utwardzonych.

Centralny mechanizm różnicowy rozdziela napęd podobnie, ale aby zawsze na jedną z osi trafiał moment obrotowy, potrzebna jest jego blokada. Brak blokady skutkuje tym, że jeśli jedno z kół straci przyczepność, na przykład uniesie się nad podłoże, trzy pozostałe będą bezradne. Ratunkiem w tej sytuacji będzie kontrola trakcji, ale nie zawsze działa ona jak należy. Wykorzystuje do kontroli układ hamulcowy, który w trudnych warunkach może się przegrzać.

Innym rozwiązaniem będzie rozdział siły napędowej poprzez sprzęgło wielopłytkowe sterowane elektroniczne. Takie samo jak w SUV-ach. Jego przewaga nad mechanizmem różnicowym polega na tym, że ma zdolność do blokowania się w miarę potrzeb. Wadą natomiast jest to, że takie sprzęgło w wyniku intensywnej eksploatacji może się przegrzać i przestać działać. Ratunkiem jest blokada tego sprzęgła.

Większość pick-upów ma najprostszy układ napędowy z dołączaną na sztywno przednią osią. Wyjątkiem jest Mitsubishi L200, które w wyższych specyfikacjach wyposaża się w centralny mechanizm różnicowy. Jeśli chodzi o pojazdy wielozadaniowe, to układ napędowy Mitsubishi Pajero bazuje na centralnym dyferencjale z automatyczną blokadą, natomiast Nissan Pathfinder rozdziela moment obrotowy sprzęgłem wielopłytkowym, które również można na stałe zablokować.

Za miesiąc przedstawię ofertę aut terenowych grupy PGD pod kątem użytkowania samochodu na bezdrożach.

źródło: blog.pgd.pl