Wybierz województwo

Szukaj

Dodaj swoją firmę do katalogu na portalu terenowe-auta.pl i dotrzyj do tysięcy miłośników i posiadaczy samochodów terenowych w Polsce!

Typ dnia
Mercedes-Benz Frączak Sp zoo Gelenda G-Klasa
ul. Olsztyńska 1
51-423 Wrocław
tel. 71 7 800 800
e-mail: krzysztof.rak@fraczak.mercedes-benz.pl
Katalog warsztatów i sklepów

mapa

zachodniopomorskie pomorskie warminsko-mazurskie lubuskie wielkopolskie kujawsko-pomorskie dolnoslaskie podlaskie mazowiecke lodzkie opolskie slaskie lubelskie swietokrzyskie malopolskie podkarpackie
Losowe zdjęcie
Chmura tagów

Mitsubishi Pajero kontra Nissan Pathfinder – na bezdroża w garniturze

Wybór aut z napędem na 4 koła i dużym prześwitem jest ogromny. Na rynku dostępne są SUV-y, terenówki z prawdziwego zdarzenia oraz pojazdy, których nie można jeszcze nazwać terenówkami. Ich rewelacyjne własności jezdne w terenie sprawiają jednak, że nie można też przykleić im łatki SUV-a.

Co to za auta? Mitsubishi Pajero i Nissan Pathfinder. Pod maską Pajero może pracować wyłącznie jeden silnik: wysokoprężna, 3,2-litrowa V6 o mocy 200 KM i maksymalnym momencie obrotowym o wartości 441 Nm. Jednostka napędowa może być sprzężona z 5-biegową przekładnią manualną lub 5-stopniowym automatem.

Z tą pierwszą skrzynią Pajero w wersji 5-drzwiowej przyśpiesza w 10,5 s, z drugą – w 11,1 s.Prędkość maksymalna obydwu odmian została ograniczona do 180 km/h. Może to nie rakieta, ale osoby szukające sportowych osiągów muszą wiedzieć, że nie to jest w tym aucie najważniejsze.

Paleta silników oferowanych przez Nissana jest nieco bogatsza niż w przypadku Pajero: do wyboru są dwie jednostki wysokoprężne. Pierwsza z nich to rzędowa czwórka o pojemności 2,5 l, o mocy 190 KM i maksymalnym momencie obrotowym o wartości 450 Nm. Drugi motor to 3-litrowe V6 o mocy 231 KM, z momentem obrotowym rzędu 550 Nm.

Dla Pathfindera dostępne są aż trzy przekładnie: wersję 2,5 można skonfigurować albo z 6-biegowym manualem, albo z 5-stopniowym automatem. Różnica w osiągach wynosi zaledwie 0,3 s na korzyść skrzyni manualnej: pierwsza setka pojawi się na prędkościomierzu po upływie 10,7 s. Decydując się z Pathfindera z jednostką V6, nie mamy żadnego wyboru. Współpracuje ona wyłącznie z 7-biegowym automatem, dzięki czemu sprint od zera do 100 km/h trwa 8,9 s. Prędkość maksymalna słabszej wersji silnikowej wynosi 186 km/h, mocniejsza zaś rozwija prędkość 200 km/h.

W jakich wersjach sprzedawani są bohaterowie tego porównania? Pajero (w wersji 5-drzwiowej) dostępny jest w 4 wariantach: najuboższym Inform, Invite, Intense i najbogatszym Instyle. Jego ceny wahają się od 170 990 zł do 219 990 zł. Pathfindera można skonfigurować również 3 wersjach: począwszy od najtańszej XE, poprzez nieco bogatszą SE, a na najdroższej LE kończąc. Podstawowe XE kosztuje 169 000 zł, a najdroższe LE z jednostką V6 238 000 zł.

Jakie elementy wyposażenia tych dwóch ogromnych „terenówek” robią największe wrażenie?Przede wszystkim opcje napędu 4×4. W Pajero nabywca ma do wyboru 4 ustawienia wybierane za pośrednictwem skrzyni rozdzielczej: 2H, 4H, 4HLC, 4LLC. Pierwszy tryb zapewnia przekazywanie napędu tylko na oś tylną, po włączeniu ustawienia 4H napęd zaczyna być przekazywany na 4 koła w proporcjach od 33:67 nawet do 50:50.

4HLC to ustawienie napędu 4×4 z blokadą tylnego mechanizmu różnicowego – przydatne w warunkach ograniczonej przyczepności na grząskim gruncie. Jeśli to ustawienie nie pomoże wyjść z opresji, jest jeszcze tryb 4LLC, który załącza reduktor wraz blokadą centralnego mechanizmu różnicowego – ułatwia podjeżdżanie oraz zjeżdżanie z wzniesień, a także przejazd przez piasek lub śnieg. Pajero został dodatkowo wyposażony w asystenta bezpiecznego zjazdu ze stromego zbocza  EBAC, który uruchamia się automatycznie, ale tylko przy włączonym reduktorze.

Niestety, w Nissanie nie ma aż tak doskonale rozbudowanego napędu z centralnym mechanizmem różnicowym, jest za to napęd przekazywany za pomocą wielotarczowego sprzęgła. Ustawień napędu jest tyle samo co w Pajero, a zmienia się je za pomocą elektronicznego systemu ALL-MODE. Do dyspozycji są następujące tryby: 2W, AUTO, 4H i 4LO. W pierwszym trybie, jak nietrudno się domyśli, napęd przekazywany jest wyłącznie na tył, opcja AUTO dopina przednią oś tylko wtedy, gdy pojawi się uślizg osi tylnej. Za pomocą 4H zapina się stały napęd na 4 koła, a po ustawieniu pokrętła w pozycji 4LO załącza się reduktor.

Napęd napędem, a w jakie gadżety można doposażyć te obydwa auta? W ofercie wyposażenia Nissana Pathfindera znajdują się oczywiście skórzana tapicerka (wersja LE), automatyczna skrzynia biegów, o której pisałem już wyżej, oraz reflektory ksenonowe (LE), ale to elementy wyposażenie dodatkowego współcześnie dostępne niemal w każdym aucie.

Kupując jedną z dwóch podstawowych wersji XE lub SE, dostaniemy w standardzie 17-calowe felgi, osiemnastki dostępne są w najbogatszej odmianie LE. Jakie jeszcze gadżety są zarezerwowane wyłącznie dla najbogatszej wersji? Tempomat, elektrycznie składane lusterka, elektrycznie regulowane przednie fotele oraz oddzielne przyciski sterowania klimatyzacją dla drugiego i trzeciego rzędu siedzeń.

Na szczególną uwagę zasługują dwa pakiety: Nissan Connect Premium za 11 000 zł i Nissan Connect Premium + Premium BOSE Audio, który wyceniono na 14 000 zł. Ten pierwszy dostępny jest tylko dla Pathfindera z silnikiem 2,5 w wersji wyposażenia LE i zawiera między innymi nawigację, kamerę cofania, odtwarzacz DVD i funkcję rozpoznawania głosu, daje też możliwość podłączenia iPoda.

Drugi pakiet ma dodatkowo 10-głośnikowy system audio marki BOSE. Niestety, można go dokupić jedynie dla Pathfindera z 3-litrowym motorem w najbogatszej wersji LE. Niezależnie od wybranej wersji Nissan zapewnia podgrzewane przednie fotele, USS (system wspomagający ruszanie na wzniesieniu) oraz dwustrefową klimatyzację automatyczną, a także zestaw głośnomówiący Bluetooth.

Podstawowa wersja Mitsubishi Pajero obejmuje m.in.: 17-calowe felgi, centralny wyświetlacz (z możliwością pokazywania wskazań wysokościomierza, barometru oraz kompasu), automatyczną klimatyzację oraz system inteligentnego napędu na 4 koła Super Select 4WD. Co ciekawe, blokada mechanizmu różnicowego dostępna jest dla wszystkich wersji z wyjątkiem podstawowej. Tempomat znajduje się w dwóch topowych wersjach Intense i Instyle, podobnie jak zestaw głośnomówiący Bluetooth, a także tylna klimatyzacja manualna.

W odmianie Intense samochód ma czujniki parkowania, skórzano-materiałową tapicerkę, podgrzewane i elektrycznie regulowane przednie fotele oraz reflektory ksenonowe. W najbogatszym Pajero Instyle kierowca ma do dyspozycji w pełni skórzaną tapicerkę, kamerę cofania, nawigację, 12-głośnikowy system nagłośnienia marki Rockford (niedostępny dla wersji 3-drzwiowej), a także elektrycznie sterowany szyberdach.

źródło: blog.pgd.pl